Retrieverträning på Bränntippen

Jag vart riktigt förkyld efter helgens tävling. Vi var ute i blåsten både söndagen och måndagen. Så igår var jag inte riktigt på topp inför retrieverträningen. Det kanske märktes lite på Axel för han var i gasen. Jag var inte riktigt med i hans fart. :-( Jag är ändå rätt nöjd med de nya övningarna. Vi är lite ringrostiga eftersom det inte har varit speciellt mycket träning i grupp nu i vår och första gången med våra nya träningskamrater. :-) 
Det är Mona med Mixa (flatcoated), Ulrika med Bissie och Aya (labbar) och Carina med Lexus (golden)

Övning 1: Närsök med minidummisar och träning på stoppsignal.

Här var Axel laddad. Jag brukar få stopp på honom, men jag var riktigt inte med och hann blåsa. Hans fart var jag inte beredd på. När han väl hade kommit in i närsöket var det försent. Han ville även ta ut söket tyckte jag, så det vart lite knepigt ett tag. Tredje gången kändes det bättre och jag var snabbare på att blåsa.

Övning 2 och 3: Närsök med minadummisar och träning på stoppdignal. När hundarna hade kommit in med minidummisarna på närsöket, skulle de skickas förbi och ut på linjetag med vanliga dummisar.

Jag var riktigt snabb på pipan och han lyssande direkt. Närsöket klarade han av riktigt fint. Han klarade även av att springa förbi närsöket och ut på linjetaget.

Övning 4: Enkelmarkering vid en sluttning.

Han sprang ut 110 och tillbaka på 110. :-)

Övning 5: Samma ställe där enkelmarkeringen kastades från la vi ut tre dummisar till ett linjetag. Hundarna fick en "minnesbild". Vi började med en hund i taget fick se en markering med skott från en höjd. Vända sig om och se en markering med dummiskastare mot en enbuske ca 70 m ifrån oss. Sedan skickades hunden på linjetaget. Efter det på markeringen vid enbusken och sedan ett linjetag på markeringen från höjden.

Han var för laddad för kvällen och det vart lite pip just vid skottet. Här är något vi måste lägga krut på nu i vår!

Han gjorde ett riktig snygg markering vid enbusken.

 

Bilder kommer snart!

Nu är det uppladdning inför helgen i Västerås!

 

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback