Träning på Verka och päronen hälsar på!

I lördags kom mamma och pappa ner och hälsade på. Så varför inte dra nytta av det! Pappa fick ställa upp som kastare och skytt. Det gick jätte bra för Bissie, Aya och Axel. Trots det varma vädret jobbade dom på med fart och löste uppgifterna. :-) Vi fokuserade på markeringar både enkla och dubbla. Hundarna fick skickas ut på linjetag när en annan hund jobbade. Både Aya och Axel var riktigt duktiga och spikade linjetagen. Vi la ett litet närsök och tränade på stoppsignaler. Jag fick gå lite längre fram och fick till ett bra stopp för Axel. Sedan var det dags att ta fram apportkastaren. Axel som har varit lite het fick en massa träning att bara sitta och titta. Bissie fick jobba på och hon var riktigt duktig! :-)
Under förmiddagen la jag ett viltspår till Axel i skogen bakom mig. Det var riktigt torrt i marken och försvårade ganska rejält med tanke på att många ungar vistas i den skogen. Man måste ju utmana lite oxå! Spåret fick ligga under natten och jag tog det idag runt 11- tiden. Upptaget gick klockrent och första vinkeln samt bloduppbehållet. Vid näst sista vinkeln gick han för långt, men ringade och kom tillbaka till spåret igen. :-) In i skogen igen och till den sista vinkeln, där litar inte jag på honom och tror att spåret är mer till vänster. Knäppa jag! Blir tokig på mig själv. Han ville upp till höger och jag försöker styra ner honom. Tillsut står jag helt stilla och letar efter min snitsel. Ja vem hade rätt? Såklart Axel! Vi kommer tillbaka på spåret igen och han hittar sin klöv! Dumma matte! Måste verkligen lita på min hund! Jag var glad att vi fick ett bra slut på spåret. :-)
Nu är Indra tillbaka hos mig igen! Loka löper så Indra sätter väl igång när som helst. Hon får allt knipa igen tills på söndag. Lördag är det tävlingar i Nynäshamn för Axel och Indra.
Imorrn är det näst sista kurstillfället för min grundkurs. Onsdag är det Väsbys vårcup och på torsdag är det retrieverträning. En till hektiskt vecka framför oss, men det är skoj!
/Vicky

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback