Funäs!

Det behövdes verkligen en resa upp till Funäs:) Bara o slappa o ta det lugnt ;)

Vi gick en runda med hundarna när jag kom upp. Sedan vart det lunch och längd på eftermiddagen. 7 km runt ospårat. Härlig runda tyckte vi och hundarna. Dag 2 skulle vi åka i backen, men minus 28 grader så blev vi kvar hemma. Promenader och mys. Vi åkte en sväng till Hamra för att äta middag. Där träffade vi på Daniel som berättade att vi gärna fick va med och titta på en som skulle komma och träna lavinhund. Självklart så ville vi det:) Halv elva var vid backen. Vi fick vara figuranter. Det tränades sök på nära håll. Instruktören var en man från Norge som har varit Chef för hela hundenhenten i Norge. Sedan var det Anders med sin Schäfer Cessi. Daniel och en annan fick oxå vara figuranter. Riktig spännande dag!
Ingen skidåkning idag heller. Vi åkte hem och lagade middag och tände eld o brasan:) Vi fick nu höra att vi behövdes för morgondagen oxå. Å vi som skulle åka utför. Såklart hängde vi med. Det skulle tränas uppe på fjälls. Dagen innan hade dom förberett att gräva en grop "bivack". Där nere skulle en figurant ligga. Gropen skulle täckas för och det skulle likna när en lavin hade Varit. Jag ställde upp:) vi åkte skoter och kälke upp till toppen. Jag fick krypa ner. 30 min låg jag nog där nere innan jag hörde hunden gräva. Det skulle vara 10 min per meter. Tiden är för att hunden ska kunna känna människolukt. När Cessi kom krypandes ner så var det massvis med beröm och lek med boll:)!
Vilken dag!!:)

Vi hann med några åk innan jag skulle åka hem. Bästa dagarna på länge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback